Join Negeri Ads

IT'S MY FAVOURITE BLOG

Minggu, 13 Desember 2009

RAHASIA JADI ORANG CEMERLANG

Rahasia Menjadi Orang Cemerlang Dalam Hidup

Berikut ini adalah beberapa tips yang dipetik daripada seminar Dr. Fadzilah Kamsah,

TATACARA MAKAN & MINUM
1. Sebelum tidur, maafkan semua orang tak peduli siapapun.Insya Allah, Allah akan lipat gandakan rezeki.

2. Sebelum tidur, berdoa, tergantung kepada apa yngg kita mau sepanjang tidur, otak akan memproses segala impian kita & Insya Allah, kita akan berusaha ke arah itu (ada semangat) keesokan harinya.

3. Makan buah sebelum sarapan, makan tengahari dan makan malam yaitu mengikuti Sunnah Rasul dan dapat pahala, dan juga bila merujuk kepada pakar gizi & makanan, vitamin C dari buah-buahan yang dimakan setelah sarapan dan makan, zatnya adalah hampir hilang.

4. Jangan minum air sewaktu sedang makan (sarapan dan makan). Minum air setelah selesai makan 15-30 menit. Untuk minum, bagi tegukan yg pertama, biarkan air dalam mulut selama 10 detik, kemudian baru ditelan. Tegukan yang kedua dan seterusnya boleh minum terus sebab dalam air liur ada enzyme yang bisa membunuh kuman dalam pankreas dan perut, yang akan dibawa oleh air tegukan pertama.

5. Sebaik-baiknya makan malam sebelum maghrib ikut sunnah (Rasullullah makan sebelum maghrib kecuali bulan Ramadhan saja ia waktu maghrib), sebab bagi yang masih sekolah (atau anak-anak), otak akan berfungsi dengan cemerlang (mudah mengerti dan mengingat kurang lebih 2 jam selepas makan, jadi jika makan pada 8:30pm, kurang lebih 10:30pm baru mulai belajar dan mungkin hanya bisa bertahan sehingga jam 12 tengah malam saja, jadi, tak banyak yang bisa dipelajari dibandingkan kalau makan pukul 6:30pm. (orang Cina makan malam pada waktu ini). Juga, kita tidak tidur dalam kekenyangan (yang bisa menghalangi dari mengerjakan sembahyang malam)

TATACARA DI KAMAR MANDI

1. Selepas buang air kecil, Berdehem 3x (terang sedikit) bisa mengelakkan dari dapat batu karang
2. Sewaktu buang air besar, miring sedikit ke kiri ikut sunnah sebab bila miring ke kiri, perut akan nenekan bladder & mudah buang air besar .

TATACARA DIDIK ANAK

1. Antara tips untuk dapat anak bijak/genius, ajar anak (atau baby) tidur miring ke kanan, sebab jantung (yang terletak sebelah kiri) akan lebih "lapang"/"lega" dan mudah berdenyut (perjalanan darah oke) dan otak anak akan berkembang dengan baik.



Rahasia Menjadi Orang Cemerlang Dalam Hidup BONUS

2. Bagi anak-anak yang sudah dari azalinya aktif atau hyper-aktif, kurangi (atau jangan) pakaikan baju warna orange sebab warna ini bisa merangsang secara aktifnya tindak tanduk anak (ia akan lebih nakal), senantiasa bersemangat waja.

TATACARA DIDIK DIRI SENDIRI

1. Amalkan amalan-amalan yang baik selama 21 hari atau lebih berturut-turut Rasullullah (SAW) bersabda, setiap amalan yang di amalkan selama 21 hari atau lebih akan menjadi tabi’at dan kalau tidak, ilmu itu akan mati.

2. Buang segala rasa hasud dengki, dendam semua sifat yang tidak baik. Emosi-emosi ini akan mengakibatkan otak mengeluarkan adrenaline berlebihan, cortisone & toxine yang mana dapat mengakibatkan kepada beberapa penyakit, seperti cepat lelah, wajah cepat tampak tua sebelum waktunya, selalu sakit perut & dan sebagainya.

Ada 3 kategori manusia :

BEUNTUNG : Hari ini lebih baik daripada kemarin,

RUGI : Hari ini sama seperti kemarin,

CELAKA : Hari ini lebih buruk daripada kemarin.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar